תקשורת מקרבת לחיים מלאים | רוני ויינברגר

מה לעשות כשגונבים לך עובד מתחת לאף?

"מנהל מקביל פנה לאחד מעובדיי הבכירים ללא ידיעתי והציע לו הצעת עבודה.
כל זה בזמן שקבוצתי בתקופה קשה.
הכי מעצבן אותי זה שהמנהל הזה חושב רק על עצמו ועושה מעשה לא נורמטיבי ולא מקובל.
אני מתלבטת איך להגיב עכשיו ומה לעשות"

נועה, מנהלת מנוסה בחברת היי-טק שיתפה בסיפור הזה, 
בפתיחת מפגש "10 מלכודות החשיבה" במסגרת סדרת מפגשי מנהלים.
זה הסיפור של נועה.
אני קורא לזה סיפור כיון שחלק ממנו אולי לא באמת מתרחש במציאות.
הכרות עם "10 מלכודות החשיבה" עוזרת לנו להבדיל בין מה שקורה לבין הסיפורים שלנו.

בשלב ראשון עלינו להבין שאנחנו בתוך סיפור שאנו מזוהים אתו.

בשלב שני עלינו לרצות להפריד בין חלקי הסיפור לבין מה שבאמת קורה.

בשלב שלישי עלינו לקחת אחריות ולבחור את תגובתנו.

כשנועה סיפרה את הסיפור שלה החדר געש.
מנהלים שהשתתפו במפגש התחילו לכעוס:
על החוצפה שבגניבת עובדים, על חוסר ההתחשבות ועל חוסר הצדק שבאירוע הזה.
הם התחברו לסיפור של נועה, נפגעו בשבילה ורצו לעזור.

כשמישהו מעלה דוגמה כזו בסדנה זו "הרמה להנחתה".
שאלתי את נועה אם היא מוכנה לעשות קצת עבודה עם זה.
הזדמנות להכיר ולבדוק את "10 מלכודות החשיבה" דרך מקרה אמיתי.
נועה נענתה להזמנה ואפילו ראתה בזה הזדמנות לקדם משהו באירוע הזה שמעסיק אותה כבר מספר ימים.
הזמנתי אותה לבחור מתנדב שייצג את דמות "המנהל הגנב".
היא בחרה ברמי והתחלנו "לעבוד".

בשלב ראשון ניסינו לזהות מרכיבים שונים שהם "סיפור".
במילים אחרות, מילים, משפטים ומחשבות שאינם עובדות או תיאור תצפיתי של מה שקורה.
בד"כ נמצא שם דברים בסגנון שיפוטים, הערכות, ניתוחים והנחות.

די מהר זיהינו מספר דברים:
– תיוג המנהל כאגואיסט ומניפולטיבי שחושב רק על עצמו (מלכודת תיוג אנשים)
– תיוג הפעולה שלו כחתרנית ולא נורמטיבית (מלכודת תיוג פעולות)
– ההנחה שהוא מנסה לגנוב לה עובד מתחת לאף (מלכודת ייחוס כוונות)
– ההנחה שהוא מכיר את מצבה המאתגר של הקבוצה וזה פשוט לא מעניין אותו (מלכודת הנחת הנחות)

בשלב הזה חלק מהמשתתפים הביעו ספקות בתהליך שאנו עושים.
מה כבר יכול להיות לא ברור באירוע הזה?
נעשה פה מעשה שלא יעשה ע"י מנהל שפועל בדרך לא מוסרית ולא מקובלת.
וגם אם אחרי שנחפור נמצא פרט שולי כזה או אחר שאינם מדויקים, או נשנה את הכותרת, אז מה?
זה הרי לא משנה את מהות התמונה, נכון?

ביקשתי מהם לתת הזדמנות לתהליך ולהיות פתוחים. 
המשכנו…

הזמנתי את נועה לשתף איך היא גילתה את כל זה בכדי שנבין קצת יותר והתחלנו לקבל מידע נוסף:
הנושא עלה בשיחה אישית בינה לבין עובד שלה שסיפר לה על ההצעה שקיבל מרמי.
ז"א, שחלק גדול מתיאור האירוע של נועה מבוסס על מה שהעובד שלה סיפר לה בשיחה.
בנוסף, החיבור בין העובד לרמי נוצר ע"י עובד שלישי שהמליץ להם לשוחח.
גם זה משנה קצת את העניינים. 
מריח יותר כמו "שידוך" ופחות כמו "גניבה פרואקטיבית" של המנהל.

כשאנו בתוך סיפור, קשה לנו לראות את הדברים כמו שהם.
חלק מהרגשות מתעוררים בנו בגלל הסיפור ולא בגלל מה שנאמר או נעשה.
זיהוי מלכודות החשיבה מסייע לנו להפריד בין המציאות לסיפור.
לא פשוט לעשות זאת.
במיוחד כשאנו מחזיקים "דמות אויב" ברורה, שופטים אותה ומטילים עליה את האחריות לכל מה שקורה.

המשכנו כך עוד זמן מה והגענו לשלב של זיהוי רגשות וצרכים חשובים עבור נועה.

לפתע… באופן מאוד לא צפוי…הוטלה "פצצה" בחדר:
רמי אמר: "אני המנהל. במציאות, לא רק במשחק התפקידים כאן"

הפתעה…
צחוק של מבוכה בחדר.
אנו מכירים את רמי.
הוא לא בדיוק מסתדר עם דמות "המנהל הגנב".
המשתתפים עושים בדיקה מהירה ומנסים לשחזר מה אמרו עליו וכמה "לכלכו" עליו.
עבורי, כמנחה הסדנה, זו הזדמנות נדירה לשמוע את הסיפור של רמי
מנקודת מבטו שעד כה נשארה לא ברורה:

פגשתי עם העובד לאחר המלצה של עובד אחר שחיבר בינינו.
זו היתה שיחה לא פורמאלית להיכרות וגישוש ראשוני.
לא נכנסנו לפרטים ולא היתה הצעה.
הוא גם לא המועמד היחיד, כך שאם יהיה מעוניין יצטרך להתמודד על המשרה כמו אחרים.
העובד ביקש ממני לא לומר לך דבר עד שידבר אתך. היה חשוב לו שתשמעי על זה ממנו.
כיבדתי את בקשתו כי חשוב לי לא "לשרוף" עובדים במצבים רגישים כאלה.
זו הסיבה היחידה שלא שמעת על זה ממני עדיין."

התיאור הזה שונה מאוד מהדימוי שנוצר בחדר לאחר הסיפור של נועה.
אפשר לבחור אם להאמין לו או לא.
אולי הוא מייפה חלק מהדברים כדי לצאת יותר בסדר.
אפשר גם להפנות את ההאשמה לעובד או לכל מקום אחר.
לא זה העניין.
אנו לא מתעסקים במי צודק ומי טועה.
למי מגיע עונש ואיזה.
אנו מתמקדים במה באמת קורה ומה חשוב לנו לקדם.

המוכנות של נועה לבדוק את הסיפור שלה
ולהניח בצד את השיפוטים שלה קידמה את האירוע מבחינתה.
היא פתחה פתח לדיאלוג.
במקרה רמי היה בחדר והיה ממש אפשר לראות את זה קורה.
נועה ורמי המשיכו בשיחה ואפילו ישבו לצהריים ביחד.
המתח התפוגג, יש יותר הבנה ונוצר שוב חיבור.
סה"כ הם מכירים לא מעט שנים ומעריכים זו את זה וזה את זו
מהמקום הזה אפשר לחשוב בצורה יצירתית על פתרונות שרמי, נועה ושתי הקבוצות שלהם ירוויחו מהם.

לא תמיד זה כך.
אירוע שכזה יכול להוביל בקלות לפיצוץ או לנתק.
נועה היתה יכולה לתקוף את רמי, להאשים אותו ולהיכנס לקונפליקט קשה.
היא גם היתה יכולה לשמור את הכעס בתוכה, לנתק מגע ו"למחוק" את רמי.
אתם מכירים את המצבים הללו. הייתם שם.
די טראגי הקלות שבה דברים כאלו קורים.
במיוחד עם אנשים חשובים לנו. 
במשפחה, בעבודה, עם חברים.

*****
אז מה היה לנו כאן? מה אפשר לקחת מהאירוע הזה?
– אנחנו חיים בתוך סיפורים שאנו מספרים לעצמנו ושאנו מזוהים איתם.
– הסיפורים מעוררים בנו רגשות ותגובות.
– כשאנו נשארים עם הסיפור שלנו אנו עלולים לשלם מחיר יקר.
– כשאנו מבינים שאנו מזוהים עם סיפור ניתן להפרידו ממה שבאמת קורה.
– ההיפרדות מהסיפור משפיעה על הרגשות והתגובות שלנו
– כשאנו מפרידים בין הסיפור למה שקורה ומודעים לצרכים החשובים לנו, אנו יכולים לקחת אחריות ולקדם אותם.

מה דעתכם… ?

=====

סדנאות והזמנות

ביום חמישי הקרוב 13/3 מסתיימת ההרשמה המוקדמת לסדנת תקשורת מקרבת, תנועה וקלפים של רונית אידלמן ושלי. בישלנו סדנה חוויתית, מפתיעה ומהנה המשלבת עולמות: תקשורת מקרבת, תנועה, מגע, מוסיקה וקלפים. עלות הסדנה 250 שקלים. 
נרשמים עד ה 13/3 נהנים מעלות מוזלת 190 ₪ לאדם, זוג נרשמים 150 ₪ לאדם בלבד !

מתלבטים ? מומלץ לקרוא את המייל הקודם ששלחתי וגם מוזמנים ליצור קשר.
פרטים מלאים והרשמה כאן

*****

סדרת "20 המסרים" – 20 מסרים מעוררי השראה הנשלחים אליכם ישירות למייל אחת לשבוע במשך 19 שבועות.
בכל מסר: סיפורים וציטוטים מרגשים, הכרת תודה לאדם יוצא דופן שהשפיע על חיי ושאלות חדות המניעות לפעולה.
מאות אנשים כבר נרשמו.
מוזמנים להצטרף ולקבל את "20 המסרים" בחינם .

*****

אני מקווה שהמייל היה מהנה ובעל ערך עבורכם.
אשמח לשמוע מכם ולפגוש אתכם באחת הסדנאות הקרובות.

המשך שבוע מבורך וחיים מלאים,
רוני ויינברגר

להצטרפות לרשימת התפוצה וקבלת קורס תקשורת מקרבת חינמי במיילים 

תגובות

תגובות

Leave a Replay

להצטרפות לבלוג וקבלת קורס תקשורת מקרבת ללא עלות

שם מלא
כתובת אימייל

Recent Posts

Follow Us

Judgment Inside

להצטרפות לבלוג וקבלת קורס תקשורת מקרבת ללא עלות

שם מלא
כתובת אימייל